Publisert på

Test av el-motorsykkelen Energica EVA

Kan en motorsykkel som går på strøm gi samme gleden som en fossil MC? Jeg har testet Energica Eva og tenker at dette funker faktisk. Les om mine erfaringer. Hovedfokus er som vanlig på lading og kjørelengde, og jeg skriver også litt om kjøreglede og bruksegenskaper.

Elektrifiseringen av bilparken er i full gang, og i Norge ser vi virkelig at det fungerer. Rene elbiler utgjør en stadig større andel av bilsalget. Hva så andre transportmidler som motorsykler og båter? Når det gjelder MC så begynner det også å skje ting, og nye morsomme modeller kommer på markedet. En av de mest spennende merkene på markedet i dag er italienske Energica, som har to modeller.    Superbiken EGO og streetbiken EVA. Begge bygger på samme konstruksjon, men er tilpasset for å passe inn i de to segmentene. Det er Carpoint i Trondheim som tar inn syklene til Norge.

Jeg fikk testet EVA en drøy dag nå i sommer. Fikk låne sykkelen hos HS MC-senter i Ås. Sykkelen var godt utstyrt med vesker, oppgraderte felger, karbon detaljer på tanken og ikke minst CCS hurtiglading. Prisen i Norge ligger mellom kr. 250.000 og 300.000 avhengig av utstyr.

Sykkelen har 80kW motor og et batteri på 11,7kWh. Toppfarten er begrenset til 200km/t, noe som er mer enn nok på denne type sykkel. Rekkevidden er oppgitt til 150km ved blandet kjøring. Akselerasjonen har jeg ikke tall på, men det er ikke noe å utsette på den.

For lading er syklene fra Energica utstyrt med CCS kontakt under salen og den har mulighet for både 1-fas AC lading på 3kW og hurtiglading. Effekten ved hurtiglading er ikke oppgitt, men jeg målte den til 18,5kW. Fabrikken oppgir at ved hurtiglading lades batteriet fra tomt til 85% på 30 minutter, dette tilsvarer nærmere 20kW. Ved AC lading lades sykkelen fra tom til fult batteri på 3,5 timer i følge fabrikken. Jeg har ikke testet det, men det stemmer nok. Sykkelen lades dag fortrinnsvis på en ladestasjon som kan levere minst 10A 1-fas, eventuelt en nødladekabel (Mode 2). Siden det er CCS har sykkelen Type 2 kontakt.

Jeg liker veldig godt at sykkelen har hurtiglading av to årsaker. For det første så slipper man å ta med seg ladekabel. Det er begrenset med plass til bagasje på denne typen sykler og oppta plass til ladekabel er ikke ønsket. Den største fordelen er imidlertid at ladingen går raskt. Når jeg kjører MC liker jeg å ta kaffepauser under veis. En fin rytme er 80-100km kjøring og en kaffekopp (20 minutter) pause. Dette passer EVA perfekt. Det tok meg 23,5 minutter å lade batteriet fra 16% til 82 %, det utgjør i underkant av 100km ved normal kjøring. Med litt planlegging og kunnskap om hvor man finner hurtigladestasjoner kan man ha fine dager på EVA.

Rekkevidden på EVA er oppgitt til 150km ved blandet kjøring. Er man mer entusiastisk eller prøver seg på motorvei så synker den raskt ned mot 100km. Min erfaring fra prøvinger er at det stemmer. Det er også oppgitt at den skal ha en rekkevidde på 200km i ECO mode. Tror dette i så fall gjelder bykjøring med forsiktig hånd på gassen.

Sykkelen er god å kjøre, og trives godt på svingete veier. Kjøreskapene er langt bedre enn det jeg ønsker å utforske. Jeg vil kun beskrive sykkelen som svært underholdende å kjøre. Dette er en streetbike, uten kåpe og lignede, derfor er lengre strekk på motorvei i hastigheter over 100km/h slitsomme og forbruket er også høyt. Min mening er at dette er en sykkel for underholdene turer på svingete landeveier og den er fin til bybruk. Eneste utfordringen jeg opplevde var at den var litt høy til meg når den stå stille og at tyngden og et litt høyt tyngdepunkt gjorde den litt tung å håndtere på trange plasser og i lav hastighet. Når man er oppmerksom på det så er det og tar sine forhåndsregler så går det greit. En nyttig funksjon på sykkelen er revers.

Sykkelen har fire mode som kan skiftes under kjøring: Urban, Eco, Rain og Sport. I tillegg har den fire grader av regenerering: Of, Low, Medium og High. Med disse innstillingene kan man justere sykkelen så den passer til seg. Jeg kjørte for det meste i Sport modus med Medium regenerering. Sykkelen regenerer når man slipper gassen, men det er liten mulighet til å justere regenereringen med gassen. Derfor blir High regenerering litt for mye av det gode for meg. Sykkelen har et kraftig dreiemoment som kan overraske når man kjører i Sport Modus, så man bør velge Rain eller Eco når underlaget ikke gir godt feste. Sykkelen burde hatt anti-spinn, dette er lett å realisere på en elmotor.

Alt i alt ga Energica Eva et meget positivt inntrykk og sykkelen kan helt klart gi mange fine opplevelser til sin eier. Siden man også slipper å tenke på clutch og gir så er den enkel å kjøre. Det eneste som egentlig drar ned er prisen, over kr. 250.000,- er mye for en slik sykkel. Regner med at elektriske MC’er faller i pris framover slik vi ser på elbilene.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *