Publisert på

Lading i borettslag og sameier

Lading av elbiler og plug-in hybrider står høyt på dagsorden i mange borettslag. Salget av elbiler har økt jevnt de siste fem årene med en dobling hvert år. Det siste året har også salget av plug-in hybrider skutt i været. Markedsandelen av biler som skal lades er nå rundt 30 % og antallet biler med ladekabel er over 100.000. Dette gjenspeiler seg også i borettslag og sameier. Fler og fler beboere har eller ønsker å ha en ladbar bil. Når man har en ladbar bil har man også behov for et sted å lede dem, og det mest naturlige stedet er hjemme der bilen tross alt står mesteparten av tiden.

Se hva Enmira kan tilby til sameier og borettslag.

Dette behovet for lading kan ofte bli en utfordring for de som bor i et borettslag, og for styret i borettslaget. I et borettslag eller sameie er det ikke strømuttak for lading av bil. Det kan hende det er noen stikkontakter i garasjen, men de er satt opp for støvsuging og kanskje for noen motorvarmere. De er ikke satt opp for å lade biler. Å bruke disse kan i beste fall være greit som en midlertidig løsning hvis kontaktene, og kursen de er tilkoblet, er i god stand. Dette må i så fall sjekkes av en elektrofagmann.

bilde3
Strømmen til elbilen tas ut fra kjøkkenvinduet i 4. etasje. Dette er ikke noen god løsning, men kan bli resultatet hvis det ikke legges til rette for lading.

Jeg mener det viktig at styret tar et godt grep om rattet i denne saken. Elbilen er ikke bare innom en tur, den har kommet for å bli. Utviklingen av bilene går i en rasende fart, rekkevidden øker med og prisene går ned. Og det er på området som har vært elbilen Akilleshæl, batteriet, at utviklingen er raskest. Vi må regne med at en standard elbil vil være billigere enn tilsvarende bensin-/dieselbiler  ut fra fabrikken om få år, samtidig med at rekkevidden vil tilfredstille de aller fleste. Noen mener det er hydrogenbilen som vil ta over, men det er nok mer trolig at batteribiler og hydrogenbiler vil leve side om side i framtiden. Hydrogenbilen er jo også en elbil, men med et lite batteri og brenselcelle som omformer energi lagret i hydrogen til strøm. Det er en dårlig løsning å sitte rolig å håpe på at elbilbølgen går over.

Så hvordan skal vi da løse «problemet» med disse elbilene og plug-in hybridene. Mitt råd, etter å ha jobbet med dette i flere år, er at det er viktig at styre i borettslaget eller sameiet tar styringen. Det må utarbeides en plan og en strategi for hvordan lading skal foregå i borettslaget, Denne planen ska fortrinnsvis beskrive en gradvis utbygging og en strategi for hvordan ladeanlegget skal skape inntjening som dekker utgiftene borettslaget har. Med utgifter mener jeg her nedbetaling av anlegget, driftutgifter og strøm. Kostnaden for strømmen og ladeanlegget skal selvsagt ikke spres på alle, men det vil være riktig at borettslaget tar investeringen i ladeanlegget. Når jeg her skriver «å ta investeringen» så betyr det ikke at kostnaden på ladeanlegget skal spres utover alle som bor i borettslaget. Vi kan for eksempel se for oss at det tas opp et lån for å betale for ladeanlegget og at det betales inn et månetlig avgift fra de som bruker ladeanlegget for å nedbetale lånet og dekke vedlikehold av anlegget. I tillegg bør den enkelte betale for den strømmen som man bruker.

Se hva Enmira kan tilby til sameier og borettslag.

Når man lager en plan for et ladeanlegg er det noen viktige ting man må huske på. For det første bør det planlegges slik at ikke hele anlegget skal bygges på en gang. Bygg ut anlegget i etapper som er planlagt på forhånd. Gjør det i forhold til hvor stort behovet er, hvor my effekt som er tilgjengelig og så videre. Dette vi variere fra borettslag til borettslag. For det andre er det viktig å huske at det å spare noen kroner i starten ved for eksempel å gå for ordinære stikkontakter sjelden er lønnsomt i det lange løp. Funksjonaliteten og sikkerheten i slike anlegg er begrenset og det vil som regel føre til at hele anlegget må byttes ut etter få år. For det tredje er det viktig å sørge for at de som skal planlegge og bygge anlegget kan elbillading og kjenner til de mulighetene som finnes slik at anlegget blir optimalt for ditt borettslag. For det fjerde må vi også tenke på at en god løsning for lading vil gi en viktig merverdi for en bolig framover og noe som øker verdien på boligen. En god løsning for lading av biler vil også de som ikke har ladbar bil tjene på fordi stadig flere er villige til å betale en del for bolig med gode lademuligheter.

bilde1

Det er ikke min mening med denne bloggposten å gi en kokebok om hvordan et ladeanlegg i et borettslag eller sameie skal bygges, for det vil være umulig. Variasjonen på hvordan det skal gjøres er så stor at det må vurderes i hvert enkelt tilfelle. Det som er viktig er at styret tar tak i denne utfordringen, bruker fagfolk som kan gi de rette rådene og lage en plan som beboerne kan forholde seg til og som beskriver en utbyggingen som er så kostnadseffektiv og sikker som mulig, også på lang sikt.

Skriv inn eposten din og få flere nyheter og tips fra Enmira:

En kommentar på “Lading i borettslag og sameier

  1. intresangt takk 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *