Publisert på

Er AC lading Opel Ampera-e’s svakhet?

Opel Ampera-e har fått mange jubelrop for sin rekkevidde og god pris den siste tiden. Ampera-e ser ut til å være en meget bra elbil og GM ligger nå i tet når det gjelder rekkevidde for elbiler koster under en halv million. Men etter å ha sett på bilen så ser jeg at den har et svakt punkt og det er AC ladingen. Den kan bli en utfordring for mange som skal skal kjøre mye.

Opel Ampera-e er den europeiske versjonen av Chevrolet Bolt, de to bilene er GM’s svar på konkurransen fra Tesla. Og GM slår Telsa ved å ha en elbil med rekkevidde og pris for massemarkedet klar allerede nå, over et år før Tesla har sin Model 3 klar for levering. Så vidt jeg kan se så er medfører transformasjonen fra Chevrolet Bolt, som er utviklet i USA, til Opel Ampera-e nesten bare bytte av merker. Det medfører at ladeløsningen stort sett er den samme i Europa som i USA. Forskjellen vil hovedsak være at bilen har Type 2 tilkobling, i USA vil det være Type 1. Eller helt korrekt, CCS2 i Europa og CCS1 i USA. CCS2 er Type2 kontakt med tillegg for DC hurtiglading, den samme som vi finner på VW eGolf og BMW i3. CCS1 er tilsvarende men med Type1 kontakt, og det brukes i blant annet i USA.

Hva er det jeg mener er svakheten med AC løsning? Jo, at de ikke har tilpasset Opelen til det europeiske strømnettet og gitt den muligheten for 3-fas lading. Amperas løsning med 30A 1-fas gir en ladeeffekt på rundt 7kW, men dette forutsetter at det er mulig å trekke 30A. Veldig mange nettselskaper tillater ikke dette, de setter en øvre grense på 20A. Lading på 30A ville gitt en ladetid på rundt 8 timer, men ved 20A øker den til rundt 13 timer. Det er en økning på 60%.

20A vil holde for de aller fleste. Vinterstid gir det rundt regnet  200km med 10 timers lading. Problemet oppstår for de som utnytter Opelens rekkevidde fult ut, for eksempel de som langpendler hver dag og har mye kjøring på kvelden. Ved å ha mulighet for 3-fas lading hadde også disse hatt en mulighet til å få tilstrekkelig ladehastighet. 3-fas 13A ville senke tiden for full-lading til rundt 6,5 timer og da har «alle» muligheten til å full-lade bilen når de sover.

En annen fordel med bedre AC lading, f.eks. 11kW (16Amper 3-fas 400V) er at bilen vil kunne utnytte offentlige ladestasjoner bedre og fått relativ rask lading uten å oppsøke en en hurtigladestasjon. Flere og flere kjøpesenter og lignende tilbyr nå slike tjenester. GM burde ha sett til løsningen som BMW har valgt på siste versjon av i3 som muliggjør lading opp til 11kW når de skulle lansere den europeiske versjonen av bilen.

Det som er viktig å ta med her er at denne 3-fas ladingen krever 400V, i Norge har vi mest 230V. Så de som ikke har 400V må i tillegg til ladestasjonen også ha en trafo. Dette er selvsagt en dyr løsning, men det ville gitt mye mer effektiv ladeløsning for de som trenger det.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *