Publisert på

BMW i3 får 3-fas lading

For noen uker siden presenterte BMW den oppgraderte versjonen av i3, og mest omtale fikk det nye batteriet som er blitt 50% større, fra 22kW til 33kW. Dette skal gi en rekkevidde på 300km i henhold til NEDC. Det vil i praksis si 200-250 km avhengig av kjørestil, vær og andre kjøreforhold. Uansett en god forbedring.

BMW i3 er i utgangspunktet en spennende elbil med karosseri av karbon og en «ramme» av aluminium. Jeg var så heldig at jeg fikk besøke fabrikken i fjord og se hvordan bilen ble produsert. Den spesielle konstruksjonen gjør bilen lett til tross for batteriet. Dette, sammen med en motor på hele 125kW, gjør i3 til en kvikk og artig bil å kjøre. 0-100km/h går unna på 7,3 sekunder.

En annen viktig nyhet på i3, som det ikke skrives så mye om i pressen, er den nye laderen. Dette interessere jo meg, og det viser hvor lading av elbiler går. I pressemeldingen kan vi lese følgende:

AC charging is now multi-phase allowing charging of 3.7, 7.4 or 11 kW, this represents a 50 percent increase compared to the previous BMW i3 60Ah. This means the charging time for the BMW i3 (94Ah) is less than three hours, in spite of the significantly larger battery capacity. The new BMW i3 94Ah can also be charged at home using a standard three-pin plug or by specifying a BMW i Wallbox.

(BMW i3 60Ah er den gamle versjon og 94Ah er den nye)

Som vi ser har bilen fått en 3-fas lader i Europa. Tidligere har den hatt 1-fas lader som har vært levert over hele verden. BMW leverer nå bilen med forskjellige ladere som tilpasses det elektriske nettet i markedet den leveres. Det vil si 3-fas i Europa og 1-fas i Amerika og andre deler av verden hvor 1-fas strømnett er det mest tilgjengelige og hvor store 1-fas laster tillates. I mange land i Europa er det ikke tillatt med store 1-fas laster, maks er ofte 16A. Også i Norge begrenser nettselskapene bruken av 1-fas laser. Mange steder tillates ikke 1-fas elbil-lading over 20A.

Her kan det være greit med litt bakgrunnstoff. Det er en standard for elbil-lading over hele verden, vi kjenner den som Mode 3, det vil si lading med en ladestasjon. (Jeg ser nå bort Mode 2 (nødlading), hvor vi bruker en spesialladekabel som har en klump som simulerer en ladestasjon og ivaretar enkelte sikkerhetsfunksjoner). Mode3 standarden har flere forskjellige kontakter hvor Type 1 og Type 2 er de vanligste. Type 1 er tatt fram i USA og er tilpasset det amerikanske strømnettet, Type 2 er tatt fram i Europa og tilpasset det europeiske 3-fas strømnettet. Alle elbiler som leveres i USA har Type 1 kontakt, også BMW i3 og VW eGolf. Dessverre er det slik at vi har ikke vært like «strenge» i Europa og derfor kommer det også biler med Type 1 hit selv om det er relativt enkelt for en bilprodusent bytte mellom Type1 og Type2 kontakt på bilen. Dette gjør det litt mer kaotisk her når vi har flere forskjellige kontakter å forholde oss til. Det medfører også at det ikke er mulig å ha fast kabel på offentlige ladestasjoner.

Det vi nå ser er at laderne i bilen tilpasses markedet bilen leveres i. Først ut med dette var Tesla Model S, som fra starten av hadde egen ladeløsning for Europa. Her var ladekontakten byttet ut til Type 2 og laderen i bilen håndterte både 1- og 3-fas lading. Den laderen som sitter i europeiske Tesla’er er ikke den samme som leveres med Tesla i resten av verden.

Nå kommer altså BMW etter og leverer i3 med forskjellige ladere i Europa og andre steder i verden og tilpasser seg strømnettet i det markedet hvor bilen skal leveres. Jeg tror dette bare er starten. Når elbilene får større batterier er vi avhengig av mer effektiv AC lading, og da må vi over på 3 fas lading her i Europa. Dette vil også føre til at de Type 1 kontakten vil forsvinne fra elbiler som leveres i Europa siden det ikke er mulig å  3-fas lade på den. Standardiseringsarbeidet vil nok også innhente Type 1 kontakten og det vil bli krav om at biler som levers i Europa få Type 2.

20fef7_2e0254f664404180b80a6f778723e615 20fef7_5ad1ce1eca714350a9e0ee514f3ca100 20fef7_98ec9664704c45c682f2167980bca614

(Bildene her er hentet fra BMWs pressemelding)

2 kommentarer på “BMW i3 får 3-fas lading

  1. Det er som er uklart er om BMW i3 kan benytte 3-fas 230 V ved 11 kW lading, eller om 3-fas gjelder kun ved 400 V? Noen her som vet dette?

    1. Hei Per!
      Standarden for elbil-lading i Europa baserer seg på 400V TN nett, det er denne standarden som BMW følger. Det er ikke mulighet for å lade på 3-fas 230V, skal det lades 3-fas må det være et 400V nett.
      Jan Tore

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *