Publisert på

Blir BMW i8 en ren elbil?

BMW i8

Rykter skal ha det til at BMWi vurderer å gjøre sportsbilen BMW i8 hel-elektrisk. Det skal være planer om å ta fram en prototype i første omgang. I dag har i8 både el-motor og en tre-sylindret bensin-motor. El-motoren, som yter 96kW, er plasser framme og driver forhjulene. Bensinmotoren, som yter 164kW, er plassert bak og driver bak-hjulene. Tilsammen gir dette 260 kW, nok til at den 1,485 kg tunge bilen klarer 0-100km på 4,4 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250km/t.

Det er Autocar som melder at BMWi planleggger å teste ut en full-elektrisk i8. Prototypen skal få tre motorer, en framme og to bak. El-motorene, som skal kunne yte 200kW hver, er utviklet av BMW og skal ta opp arven fra forbrenningsmotorene hvor BMW er kjent for å lage meget effektive motorer. En kilde sier i følge Autocar: “BMW has a great history of high-revving combustion engines. We’re looking to take this tradition into the electric car arena with electric motors that rev far higher than those seen in production today.» BMW ingeniører snakker om en 10% økning i effekt, noe som tyder på en samlet effekt på mer enn 390 hk.

BMW i8

Planen er å bygge en full-elektirsk prototype av i8 på plattformen for hydrogen-prototypen som ble vist i fjor. Denne har større midtkonsoll for å få plass til hydrogentankene. Dette vil også gi plass til det større batteriet som en full-elektirsk i8 trenger. Det kommer ikke klart fram hvor stort batteri som er planlagt, men rekkevidden oppgis til 249 miles, det vil si 400 km, etter den optimistisk europeisk testsyklusen. Det vil  si litt rundt 300km i praktisk bruk. Stemmer dette snakker vi om et batteri på rundt 60kWh. Vi får avvente data om batteri og rekkevidde. BMWi sier at bilen ikke skal øke i vekt så det blir spennende å se hvordan BMWi klarer å holde vekten samtidig som batteriet blir stort nok.

2014-12-12 11.50.16

Det står heller ikke noe om planlagt løsning for lading, men vi må regne med at en eventuell produksjonsversjon vil å CCS hurtiglading og en 11kW AC lader slik den oppdaterte i3 har fått. BMWi kommer snart med en oppdatering av dagen hybrid i8 og denne skal blant annet få trådløs lading og lengre rekkevidde. Dette kan du lese om her.

Det kommer mange spennende elbiler framover og la oss håpe at en hel-elektrisk i8 blir en av dem. Her kan du se flere bilder fra min prøvetur i en i8 i desember 2014. BMW i8 er veldig bra bil allerede i dag, men den må slite med en forbrenningsmotor så rundt 400 rene elektriske kW i denne bilen vil gi en fantastisk kjøremaskin.

Framtiden er elektrisk.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *